Nieuw miljoenencontract van Infrabel met Sateba Laakdal verzekert toekomst van Belgische afdeling
De moderne productiefaciliteit van multinational Sateba in Laakdal zal volop benut worden omdat de Belgische vestiging van het Franse bedrijf een nieuw strategisch meerjarencontract met Infrabel ondertekende om 10.000-en dwarsliggers te produceren.
De spoorinfrastructuurbeheerder verzekert hiermee de constante levering van een belangrijk onderdeel van zijn spoorinfrastructuur. Voor Sateba België zorgt het contract voor lokale tewerkstelling en biedt het bedrijf groeiperspectieven.
Strategisch meerjarencontract
Het nieuwe contract, van meer dan €26 miljoen, met Sateba België voorziet in de jaarlijkse levering van zo’n 15.000 betonnen dwarsliggers die specifiek bedoeld zijn voor de bouw van spoorwissels. Het contract geldt voor een periode van vijf jaar en is drie keer verlengbaar met telkens één jaar. In totaal dus een periode van acht jaar.
Zo’n meerjarencontract is belangrijk voor Infrabel om de bevoorrading over een langere periode te garanderen.
Sateba heeft drie vestigingen in ons land. In Laakdal (provincie Antwerpen), in Baudour en Soignies (provincie Henegouwen) produceert het bedrijf verschillende soorten betonnen dwarsliggers en geprefabriceerde tramplaten. Dat zijn betonnen onderdelen waar tramsporen in gelegd worden. De dwarsliggers worden overal op het Belgische spoorwegnet gebruikt en zijn cruciaal voor de spoorveiligheid.
Wisselligger het “maatkostuum” van het spoor
Dwarsliggers dragen de spoorstaven en de treinen die erover rijden en ze houden de rails op de gewenste spoorbreedte uit elkaar. Zonder dwarsliggers geen treinverkeer. Het nieuwe miljoenencontract spitst zich toe op de zogenaamde betonnen “wisselliggers”.
Dat zijn speciale dwarsliggers die gebruikt worden bij de bouw van spoorwissels. Die zijn nodig om treinen van spoor te veranderen en zijn dus essentieel in het aansturen van het treinverkeer. In het Belgische spoor liggen zo’n 8.300 wissels. Een wissel dat is echt geen confectie maar puur maatwerk.
Elke wissel is uniek en dus ook zijn dwarsliggers. De grootste wissels kunnen tot bijna 170 verschillende soorten wisselliggers hebben. Bij Sateba hebben ze zo’n duizenden verschillende mallen (gietvormen) om dwarsliggers voor elk type wissel te maken. Wanneer de op maat gemaakte betonnen dwarsliggers klaar zijn, worden ze naar het Infrabel atelier in Bascoup (Henegouwen) getransporteerd. Bijna alle wissels in België worden daar gemaakt.
Contract Infrabel bedrijfsgarantie voor de toekomst
Dit contract is in meerdere opzichten belangrijk. Voor Infrabel betekent het een bevoorradingszekerheid van een cruciaal element van de spoorinfrastructuur. En dat is nodig. De levensduur van een betonnen dwarsligger is ongeveer 50 jaar. Jaarlijks vervangt Infrabel er zo’n 300.000 tijdens grote onderhoudswerken.
Om voldoende voorraden te hebben en om het risico te spreiden, sluit de infrastructuurbeheerder dus verschillende contracten af. Voor Sateba is het binnenhalen van het contract een garantie voor de lokale tewerkstelling van zijn Belgische sites. In het kader van het nieuwe contract investeerde Sateba in Baudour een half miljoen euro in het aankopen van nieuwe mallen en het moderniseren van de bestaande gietvormen voor dwarsliggers. Daarnaast werd er ook geïnvesteerd in de ergonomie van de productielijn wat het werken voor de werknemers minder belastend maakt.
De samenwerking met Infrabel zorgt ervoor dat het bedrijf op regelmatige basis een gegarandeerde basishoeveelheid dwarsliggers kan produceren. Dat maakt dat de aanzienlijke investeringen in de productielijn (machines) rendabel zijn, het betekent ook dat Sateba een grote productie aankan en zelfs nog kan opschalen waardoor het, vanuit Laakdal, andere markten zoals Nederland, Frankrijk en Engeland kan opzoeken.
Langdurige contracten met Infrabel stellen Sateba in staat om te investeren in onderzoek en ontwikkeling. In het bijzonder in CO2-reductie. Een eerste stap werd begin 2024 gezet: Sateba gebruikt een nieuwe, milieuvriendelijkere betonmix voor zijn betonnen dwarsliggers. Voor het nieuwe meerjarencontract betekent dat, gespreid over acht jaar, een vermindering van liefst 736 ton CO2. Nieuwe voorstellen worden momenteel besproken.
Lopende contracten ter waarde van €80 miljoen
Naast het nieuwe contract heeft Infrabel ook nog een lopend contract, ter waarde van €55 miljoen, met Sateba (tot 2029) voor de productie en het transport van klassieke betonnen dwarsliggers (type M41) die overal in het standaardspoor in België gebruikt worden. Alles bij mekaar vertegenwoordigen het bestaande- en het nieuwe contract samen een bedrag van rond de €80 miljoen. Foto's Thomas Baeken / NNieuws